"Apabila Allah izinkan berlaku, pasti ada didikan yang Allah hendak sampaikan.Maha suci Allah daripada membuat sesuatu dengan sia-sia"

Monday, September 24, 2012

Anak adalah anugerah



Assalamualaikum wbt


Salam sejahtera semua! InsyaAllah Saya doakan kita berada dikalangan orang-orang yang beriman..Saya juga doakan orang yang saya paling saya sayang dipanjangkan umur, diberi hidayah dan taufik. Pasti bila dah jadi ibu anak-anaklah keutamaan kan…anak-anak kita baru saja nak mengenali dunia alam fana ini…

Saya memang sangat jarang untuk berkongsi kisah anak-anak…untuk saya…anak-anak adalah kegembiraan saya apa saja yang dia buat walaupun menyakiti hati…itu adalah dosa saya kepada ibu bapa saya…saya juga mengandaikan anak-anak saya adalah acuan saya!

Anak adalah anugerah. Alhamdullillah,Saya bersyukur walaupun saya menzalimi diri saya, Allah memberi amanah dan hadiah yang paling besar untuk saya untuk menjaga pinjaman darinya…Terima Kasih Allah.

Syukur yang tidak terhingga sehingga hari ini…saya telah diberi zuriat seramai 3 orang…

Cerita kisah anak-anak yang mengundang perasaan kagum kepada mereka bertiga;

1)Muhammad Amirul Danish
Ketika dia berumur setahun, apabila makan ikan, dia pandai membuang tulang walaupun sekecil tulang yang termasuk ke dalam mulutnya tetiba..hah,hah…

2)Nurul Ameera Batrisyia
Tak kurang hebatnya, ketika berumur setahun makan udang dah pandai kupas kulit udang seolah-olah tu,tu sambil menunjukkan kepada kami…

3)Adam Darwisy
Dengan bakat semulajadi, dengan menghulurkan biji buah-buahan seperti buah cherry, laici dan mata kucing…sekarang Adam sudah berumur setahun 3 bulan, Adam sangat suka makan buah-buahan.

Nikmat mana mahu kudustakan, Anugerah Allah pelbagai cara…..Rezeki!

Pasti seorang ibu seperti saya inginkan anak-anak yang berjaya dunia dan akhirat….saya percaya setiap ibu yang dianugerahkan Allah boleh berfikir yang terbaik untuk anaknya…jangan lupa selalu doa untuk anak-anak….kata seorang ayah yang ketika mendidik saya untuk solat. Solat la…mana mungkin kita nak berdoa jika kita tidak solat…bacaan al Fatihah dalam solat tu sendiri…memohon tunjukkkan kami jalan yang lurus……


Ya Allah, yang maha penyayang, berikanlah kami petunjuk dan bimbingan kepada kami untuk membimbing khalifah-Mu

·         Jika anak dibesarkan dengan celaan, maka ia belajar memaki
·         Jika anak dibesarkan dengan permusuhan, maka ia belajar berkelahi
·         Jika anak dibesarkan dengan cemuhan, maka ia belajar rendah diri
·         Jika anak dibesarkan dengan penghinaan, maka ia belajar menyesali diri
·         Jika anak dibesarkan dengan toleransi, maka ia belajar menahan diri
·         Jika anak dibesarkan dengan dorongan, maka ia belajar percaya diri
·         Jika anak dibesarkan dengan pujian, maka ia belajar menghargai
·         Jika anak dibesarkan dengan sebaik-baik perlakuan, maka ia belajar keadilan
·         Jika anak dibesarkan dengan dukungan, maka ia belajar menyenangi diri
·         Jika anak dibesarkan dengan kasih sayang dan persahabatan, ia belajar menemukan cinta


Nabi pernah bersabda, “Tiga jenis doa mustajab, antara satu doa ibu bapa kepada anaknya.” Berkomunikasi adalah doa.Pastikan komunikasi yang dilontarkan adalah berbentuk positif sekalipun untuk mendidik dan menasihati anak-anak

Terlalu kerdil nak berkongsi kisah anak-anak...dibanding dengan anak ini, InsyaAllah akan dijadikan panduan....

Jika my BFF inspire dengan kisah pokok solat...mak si adam ...i have too...selamat beramal!




Disebelah kiri Payung solat kakak,sebelah kanan Octopus solat abang ditampal stiker setiap kali lepas solat, bonus apabila mengaji alquran...tak lupa juga apabila diaorang gosok gigi...saya bagi sticker smiley... :)

and last but not least...really inspire...


Monday, September 17, 2012

Nikmat yang disyukuri

Alhamdullillah, Alhamdullillah, Alhamdullilah...

Syukur kita beri peluang untuk hidup lagi...dan diberi peluang untuk berubah dari yang jahil kepada berilmu ..Alhamdullillah

Assalamualaikum wbt

Apa khabar semua? Siapa lagi kalau tak pembaca blog saya ...kawan-kawan saya..keluarga saya...yang Allah menyayangi mereka semua..syukur kita diberi kesihatan yang baik...MasyaAllah

Wanna...Terima kasih selalu berutuskan sms..mana pergi yer si yatie ini...hehe..sedang bercinta rupanya!
Of course along yang selalu bersms tentang kuih ..eke2 dan ramai lagi sahabat yang selalu membuat panggilan untuk menumpang bahu ini... anak artis kita!
oooOOO...ada seorang lagi..jauh beribu batu...kata-katanya "Bagus la t dah berubah....," membuatkan saya tersentuh hampir menitis air mata...terima kasih kerana menyedarinya dan tidak menghinanya...selalu baca blog saya... Terima Kasih!

Life must go on...Ini adalah aturan hidup yang yatie perlu belajar...Alhamdullillah dah menghampiri 11 tahun menghiasi pelbagai ilmu rumahtangga...sebagai seorang isteri, seorang ibu..seorang pekerja juga majikan...Alhamdullillah tugas rumah saya dibantu seorang pembantu rumah dari kemboja...saya bukanlah seorang majikan di tempat kerja...hehe...InsyaAllah...diizinkan saya akan berusaha untuk membantu keluarga lagi..

Nikmat penggunaan bahan teknologi maklumat akan lebih dimanfaatkan apabila suami berangkat bertugas di pelantar minyak...facebook juga blogspot...hehe

Tak dapat yang nak dihimpunkan pelbagai cerita yang telah lepas...apabila hari minggu sibuk menghadiri rumah terbuka aidilfitri...kehadiran sahabat saya...juga suami dari sarawak...juga ahli keluarga...walaupun tidak mengadakan rumah terbuka...

Nikmatnya menjadi berganda apabila kami sekeluarga masih sempat membawa anak-anak dan saudara bercuti ke goaldcoast pantai morib..Syukur Alhamdullillah ...

Yatie ingin berkongsi nikmat yang Allah aturkan...

Syukur Alhamdullilah...dalam yatie kesibukankan bekerja dari pukul 8 pagi sehingga 5 petang...kami diberitakan ibu mertua rakan sekerja perempuan suami meninggal dunia, Innallilah.dan Alfatihah.pernah jumpa ibu  mertuanya ketika melawat kawan perempuan suami bersalin...saya kira arwah sempat menikmati kehidupan sehingga berumur 70 tahun..Alhamdullillah suami juga diberi nikmat berehat selama 5 hari di rumah..seperti biasa..InsyaAllah..makan malam saya akan dipenuhi...hehe...dengan air tangan suami...sempat ajer!

Berbalik kepada berita kematian tadi..suami mengajak saya pergi secara waktu bekerja..memandangkan saya cuma pekerja..berita kematian dari seorang kawan...saya memohon untuk pergi selepas waktu bekerja..syukur ianya diterima...

Apabila pulang saja dari bekerja..perasaan penat tak dapat saya nak ceritakan...lagilah kami tinggal di danau kota...ziarah kami memerlukan saya ke puncak alam di shah alam...keesokannya anak pula akan bersekolah...tiada perkataan tidak...disebabkan saya mencadangkan selepas waktu bekerja..saya bergerak selepas waktu maghrib bersama suami dan 3 orang anak...

Dalam perjalanan..lintasan hati berfikir...ishh..kenapa lah suami saya tak pergi melawat tadi......apa salahnya suami saya melawat seorang diri...mula saya mencari kesalahan...apabila Allah kurniakan nikmat penat...dan saya terpaksa berkejar masa lagi disebabkan anak sulung saya perlu tidur awal...kerana esok hari bersekolah...

Fikir saya boleh jadi dia agak segan bila berjalan tanpa ahli keluarga...kerana Allah kurniakan saya yang boleh menyesuaikan diri dan memulakan sebarang percakapan tanpa ada batas walaupun dia golongan mana sekalipun...dan yang penting...pasti Allah ingin membalas sesuatu perkara yang boleh jadi saya tidak tahu....MasyaAllah...yatie bersangka baik!

Alhamdullillah..semalam hari suami sebelum berangkat ke pelantar minyak...walaupun dia sudah berada di rumah selama 5 hari..malam sebelum itu..kawan-kawan sekampung dari sarawak datang...bersungguh-sunguh dia melayannya..dari menjemput datang ke rumah dari hotel...membawa ke "uptown" Danau kota..pusing jalan di bukit bintang...sehinggalah..pukul 2 pagi ada disebelah saya....MasyaAllah...

Paginya perlu bangun lagi...untuk solat subuh...membeli barang-barang dapur...selepas zohor..memenuhi jemputan rakan-rakan saya pula....dengan membawa semua barang-barangnya...untuk terus ke airport.
Sempat lagi suami memuji..kawan-kawan saya cakap nasi goreng awak sedap!
(Maaf tiada perasaan riak.its compliment to me supaya saya rasa lebih rajin memasak untuk keluarga..tujuannya..kepada sesiapa saja kenalan dan saudara...yang ingin datang ke rumah sila la datang...insyaAllah..ada rezeki untuk awak semua...tak sempat masakan kat rumah...masakan kedai pun ada...hehe...InsyaAllah)

Ketika itu lintasan hati mula berkata..saya rasa suami saya juga penat...tapi masih mampu lagi menemani saya..dia tidak pernah menghampakan saya...Lailahahillallah

What you give you get back!

P/s; terima follower baru saya yang 144 :)

Saturday, September 1, 2012

Nikmat Aidilfitri 2012

Assalamualaikum wbt apa khabar semua...????rindunya....ehe2...rinduku terubat semalam....ceria rasanya....thanks BFF...ikut cara anakanda Ameera...

Subhanallah...Allah bagi lagi nikmat utk yatie, suami dan anak-anak lagi....Alhamdullillah...camner raya u oll mesti seronok kan....

Hari ni plan nak deco-deco bilik kakak...nak beli toys kat adam...opsss..nak g jalan and beli barang pun ada....macam fully utilise...tapi jom kita buat dhuha dulu...gantikan solat mana yang mana kita pernah tinggal dulu....Matlamat Syurga...InsyaAllah

Camner raya anda semua? seronok kan...dapat berkumpul dan mengeratkan silatulrahim..jangan lupa juga visit orang-orang tua kita sendiri dan orang-orang tua yang satu ketika dulu kita membesar dulu, dia selalu pesan kat kita..kurang-kurang bagi kita makan kat rumahnya...jangan lupa hulurkan nafkah untuknya juga....

Alhamdullillah raya pertama..dapat beraya dgn ayah ngn mak kita dulu...Terima kasih suami selalu memberi peluang...Nikmat tu...beraya dengan saudara kita juga....syukur Alhamdullillah...ada yang akan bertambah zuriatnya...oh dengan kawan-kawan juga...terima kasih yang sudi datang.....not too late then never...hari dah 15 syawal saya mengambil kesempatan mengucapkan salam aidilfitri, maaf zahir & batin kepada semua rakan-rakan yang membaca blog kita dan rakan blogger...!
"Taqabballah minnawaninka"

Oppss...menulis sekejap...sambil kendong anak kecik...ehe2...nak jugak updated...MasyaAllah

Budak adam pandai macam-macam...dia pandai merajuk jugak.....terhibur dengan telatah adam...subhanallah

Raya kedua fly sarawak...Alhamdullillah Syukur boleh beraya dengan mak dan ayah mentua..adik beradik ipar duai...kenangan terindah...setiap hari boleh mandi dengan suami....hahaha...best...yang best boleh tidur dengan senang lenang...anak-anak jadi wakil tidur rumah adik beradik suami...even adam yang kecik...Nikmat sungguh....Subhanallah....

Alhamdullillah berkat kahwin dengan orang jauh ...boleh bawak sepupu saya yang berumur 70 tahun beraya disarawak...MasyaAllah....

Yang terindah...paling suka...dan paling bahagia...berdoa juga bisikan antara anak lelaki dan seorang ibu membahagiakan memori suami kita...suka tengok!

Alhamdullillah balik dari sarawak...sempat juga g visit abang dan kawan lama juga.tak duduk diam...until yesterday seronoknya berlipat ganda jpa BFF wanna...get together pergi rumah ayu...jalinkan silatulrahim....lagi..Syukur...dapat banyak lagi ilmu...lupa nak kirim salam kat parent ayu smlm...nak send my Assalamualaikum ya..cakap budak yatie yang ayah tegur dia masa kecik-kecik tu.

Tak lupa juga dalam kita seronok...yatie juga nak ucapkan takziah utk abang ipar yatie yang kehilangan maknya 1 week before raya..aka makcik sepupu yatie jugak.takziah untuk anak-anaknya...hati juga terkilan tak dapat beraya dengan seorang makcik di losong...i really miss her......InsyaAllah nak pergi jugak visitnya...

Takziah juga untuk isteri sahabat lama Allahyarham Abdul Azim...Al fatihah juga untuk untuk mereka berdua ..tak lupa juga untuk arwah ibunda Hajjah Che Nek Bt Muda (1937-19091998)

 
http://www.blogger.com/html?blogID=2027570807175056515






/9c71b47e.gia>