"Apabila Allah izinkan berlaku, pasti ada didikan yang Allah hendak sampaikan.Maha suci Allah daripada membuat sesuatu dengan sia-sia"

Thursday, November 8, 2012

Ujian dan Nikmat

Kisah 1

Suatu hari ketika membeli barang rumah tanpa suami ditemani pembantu rumah juga baby adam, apabila menyelusuri troley, datang seorang budak mengekori saya...

Lintasan hati jahat
Kenapa la budak ni follow saya dengan muka tak seberapa siap...macam nak mencuri pulak...

Lintasan hati baik
Makcik (pembantu rumah) tunggu sini saya angkat barang, saya mula bertanya kepada budak lelaki ini kamu ada mak? ada...kamu sekolah? sekolah...mari tolong makcik angkat barang....MasyaAllah he is nice person!

Habis jer barang disimpan, nanti ikut makcik hantar troley (ketika tetiba ada mamat bangla datang tarik troley...Oh mind...cepat saya panggil), ok kamu ambil troley ni balik dan duit dalam troley kamu ambil...kamu ada ayah? ayah dah lama pergi kerja dan tak pernah pulang....MasyaAllah...he comes from broken family, no wonder...kamu dah makan hari ni? saya belum makan...ok ni makcik bagi lagi sebab kamu anak yang baik...

Dia mula tersenyum...dan mula berkata terima kasih makcik berulang kali...saya gosok kepalanya jadi anak yang soleh,pandai dan rajin belajar yer...Doakan untuk makcik...

Ya Allah,bahagia itu apabila membahagiakan...

Ya Allah lindungi anak itu, berikan dia ilham supaya pandai mencari duit seperti membantu orang-orang yang yang membawa barang yang banyak...dan orang yang membantunya memberi kebahagiaan kepadanya...

Ingatan untuk saya, jangan ada prasangka...dia juga hamba Allah lagi la dia ahli syurga...Allahuakbar!

Kisah 2

Di hari minggu, anak-anak mula mengambil peluang menceburi bidang lakonan...Saya perlu lebih cemerlang dengan bangun lebih awal mengejutkan anak-anak supaya bangun solat subuh yang utamanya...

Anak lelaki: Mommy, cepat tolong abang mana satu baju yang abang perlu bawak...
Anak perempuan: Mommy, cepat lah akak nak pakai baju mana ni?
Agensi pelakon kanak-kanak : Sila tunggu di LRT station pukul 6.20 pagi

Bisikan hati jahat...MasyaAllah awalnya...boleh percaya ke?diaorang ni biar betul...
Bisikan hati baik...Kagum dengan anak-anak berusaha bangun awal mandi dan solat seawal selepas azan berkumandang...

Saya juga menunggu, dan akhirnya pukul 7 pagi baru bergerak ke lokasi...disebabkan ada 2 lokasi drama dan dan kumpulan kanak, agensi meminta pertolongan saya untuk menghantar 1 kumpulan...

Ujiannya...hari ini saya on duty....antara anak-anak juga kerja....
Apabila diorang pulang dari berlakon...penuh cerita yang warna-warni dan mereka bahagia bercerita...diorang ada duit sendiri...Allahuakbar!

Saya sangat bahagia melihat kebahagiaan mereka....mommy doakan anak-anak selalu dilimpahi rahmat Allah..Bisikan hati jangan jadikan diri kita menyintai dunia...

Kisah 3

Hati teruja
Saya sangat teruja apabila ditawarkan dengan pekerjaan baru dengan tangga gaji yang 5 kali ganda dari sekarang.

Hati resah
Suatu hari saya dikritik kerana orang yang mengkritik hanya memandang saya sebagai orang yang tidak ubah suka berangan seolah-olah minah jening!

Saya bersyukur dengan ujian itu...saya pasti Allah mengatur hidup kita, yang pasti kita berusaha dan mendapat redha dari kedua ibubapa juga suami...Ayah saya juga teruja...suami juga teruja...

Ya Allah, Ya rabb..permudahkan urusanku pada masa hadapan, jangan dibiarkan walaupun sekelip mata....
Ya Allah jangan kau jadikan dengan apa aku yang dapat ini, tidak menjadikan aku lupa pada nikmatMU....Amin

Allah Maha mengetahui apa yang kita tidak ketahui...Subhanallah..aku sujud padaMU...

No comments:

 
http://www.blogger.com/html?blogID=2027570807175056515






/9c71b47e.gia>