"Apabila Allah izinkan berlaku, pasti ada didikan yang Allah hendak sampaikan.Maha suci Allah daripada membuat sesuatu dengan sia-sia"

Wednesday, November 7, 2012

Resipi kurma daging kambing

Assalamualaikum wbt
Apa Khabar semua? Alhamdulillah…banyaknya nikmat Allah bagi tak terhitung…segala apa yang pernah ditulis digambarkan…diimaginasi…sehingga ada yang terasa dan menyakitkan hati….saya ingin memohon maaf segalanya, sesungguhnya saya adalah hamba Allah yang paling lemah…sesungguhnya yang baik-baik itu adalah dari Allah yang buruk dan hina adalah dari saya…

Alhamdulillah…masak dah lama…cerita pasal masak jer belum….hehe…sekarang dah bersemangat nak cerita pasal masak… resipi kali ni adalah resipi Chef Hanielieza…iaitu resipi kurma daging kambing….suami saya yang masak Alhamdulillah

Suami saya kelebihannya adalah rajin memasaktak percaya?mesti kena percaya…sebab bila nak suruh menyapu ke..memang tak pernah…bila maid tak ada…jika suami ada kat rumah…suami la banyak membantu tolong bahagian dari cuci baju sehingga angkat baju yang kering…utk jadi tukang lipatnya saya ler pula, gosok dan simpan…Alhamdulillah mesti dan sangat bersyukur apa saya anugerah Allah kepada kita…suami juga anugerah..isteri pulah amanah ALLAH…betul ke ni?

Actually, Ini la first time suami masak masakan santan…Ya Allah kagum la…dah 12 tahun kawin ni…sedap sangat…Jom tengok gambar
Nikmat mana mahu kudustakan….makan dengan roti pun sedap!

Resipinya adalah seperti berikut…

Bahan-Bahan:

1 ekor ayam [potong kecil dan bersihkan] (suami guna daging kambing)
1/2 cawan susu cair atau 2 cawan santan [1 biji kelapa]
4 biji kentang [belah 4]
2 labu bawang besar [belah 4]
1 batang carrot [potong kecil]
2 biji tomato [belah 4]
2 biji lada hijau
1 pokok daun sup [potong kecil]
3 s/b minyak
2 s/b minyak sapi
3 s/b rempah kurma ] bancuh ngan sikit air
1 s/k lada sulah ]
1 s/b kacang tanah tumbuk halus
1 s/b jus limau nipis
garam
Bahan tumis

1 in kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 biji bunga cengkih
2 biji buah pelaga

Bahan mesin/tumbuk:

6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 sm halia

Cara:

1. Panaskan minyak & minyak sapi dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
2. Masukkan bahan tumbuk dan rempah kurma yg dibancuh. Kacau sehingga naik minyak.
3. Masukkan ayam, kentang, carrot, garam dan susu cair atau santan. Biarkan sehingga mendideh.
4. Masukkan bawang besar, lada hijau, tomato dan kacang tanah tumbuk.
5. Perlahan api sehingga naik minyak.
6. Masukkan jus limau dan daun sup dan biarkan sehingga pekat.
7. Angkat dan hidangkan.
sedap makan ngan roti atau nasi tomato.

Sumber buku 1 hari 1 resipi 365 resipi istimewa chef hanieliza

Boleh juga refer di http://hanieliza.blogspot.com/2008/01/bahan-bahan-1-ekor-ayam-potong-kecil.html

Saya sangat berpuas hati… :)

No comments:

 
http://www.blogger.com/html?blogID=2027570807175056515






/9c71b47e.gia>